9 stycznia 2024 po raz pierwszy spotkała się Komisja Zwyczajów Portowych. Została ona powołana do życia po raz drugi uchwałą Rady KIGM z 14 września 2023.
Jej poprzedniczka przez 10 lat pracowała nad przygotowaniem „Zbioru praktyk i zasad współpracy uczestników obrotu portowego”. Dokument został opublikowany w 2013 r. Przez ten czas zarówno w portach jak i obrocie okołoportowym nastąpiło wiele zmian na różnych płaszczyznach. Komisja Zwyczajów Portowych 2.0 ma na celu zaktualizowanie i rozszerzenie istniejącego dokumentu.
Chęć udziału w pracach Komisji zgłosiło 21 osób reprezentujących organizacje, instytucje i firmy, głównie te, które były zaangażowane w pracach Komisji 1.0.
W styczniowym spotkaniu obecni byli przedstawiciele:
• Zarządów Portów, Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia,
• Rad Interesantów Portów Gdyni, Szczecina, Świnoujścia,
• Urzędów Morskich w Szczecinie i Gdyni
• Polskiej Izby Spedycji i Logistyki
• Związku Małych Portów Morskich
• Centrum Badań nad Gospodarką Morską
• Władz Krajowej Izby Gospodarki Morskiej, Kolegium Ekspertów KIGM i Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego przy KIGM
• Polskiego PCS
• Firm Speed oraz DB Port Szczecin
Lista osób i podmiotów biorących udział w pracach tego ciała nie jest zamknięta.
Podczas pierwszego posiedzenia dyskutowano o celu i zasadności pracy Komisji, wstępnie również o zakresie jej pracy. Postanowiono, że głównym punktem obrad i następnych działań będzie aktualizacja i dostosowanie Regulaminu funkcjonowania Komisji z 2003 r. do obecnych potrzeb, wymogów i okoliczności. Po przyjęciu znowelizowanego dokumentu przez Radę KIGM, będzie można wybrać Prezydium Komisji oraz wyznaczyć kierunki i zakres działań.
Do połowy lutego prace nad Regulaminem KZP powinny się zakończyć.
oprac. KIGM